Pistiksen paastoblogi: Ortodoksisuuden Sunnuntai

Hyvää alkanutta paastoa kaikille!

Pistis julkaisee nettisivullaan sarjan paaston teemaviikkohin liittyviä kirjoituksia. Kirjoitukset etenevät kukin kyseisen viikon teemaan liittyen ja huipentuvat pääsiäisjuhlaan. Ensimmäisenä vuorossa on ortodoksisuuden sunnuntai ja kirjoittajana Helena Penttinen.

 

Ortodoksisuuden sunnuntai

(22.helmikuuta Herran vuonna 2015)

Suuren Paaston 1. sunnuntai

 

Vuoden 843 muisto, jolloin 800-luvulla vaikuttanut keisarinna Theodora hoivasi ikonoklasmin tuomaa haavaa palauttamalla ikonien aseman taas arvoonsa. Keisarinna Theodora kutsui koolle konsiilin, joka julisti anateeman ikonoklasteille, näin hänestä tuli yksi ikonien suojelijoiden esikuvista. Keisarinnan mies, keisari Theofilos Ikonoklasti, nimensä mukaisesti, harjoitti ikonienraastoa, mutta hänen kuoltuaan vuonna 842 Theodora, salaa ikonoduuli, käänsi päälaelleen miehensä teot. Poikansa Mikael III noustessa valtaistuimelle Theodora vietti lopun maallisesta vaelluksestaan luostarissa, ja kiinnostui pyhistä teksteistä. Hän kuoli vuonna 867.

 

Pyhän Theodoran muistopäivää vietetään 11.helmikuuta.

 

Ortodoksisuuden sunnuntai ei ole ainoastaan iloa ja riemua ikonien arvon palautumiselle, vaan suurten teologisten kiistojen voitto. Keisarien tukemat ikonienraastot on Theodoran esimerkin avulla myös voitto harhaopista, joka sai alkunsa muun muassa kysymyksestä: ”mitä saa kuvata?” Kristusta kuvaavia ikoneita tuhottiin, sillä ikonoklastit uskoivat sen olevan jumalanpilkkaa. Eihän ihminen voi kuvata Jumalaa(?) Kristuksessa Jumala on kuitenkin tullut kuvattavaksi, ”Kuva on tullut lihaksi”, että me voisimme kunnioittaa pyhyyttä, Kristuksen ihmisyyttä, inkarnaatiota. Johannes Damaskolaisen sanoin: ”Ikonissa ei kummarreta ainetta, vaan aineen Luojaa.”

 

Ikonoklasmin aika todisti siitä, että monet teologiset näkökohdat Kristukseen ja kuvattavuuteen olivat vielä auki. Tämän riidan ratkaisi ensimmäisen kerran 7. ekumeeninen kirkolliskokous vuonna 787. Ikonoklasmi nosti päätään 800-luvun alkupuolella ja Theodoran kutsuma konsiili päätti lopulta pitkään jatkuneen harhaopillisen ajanjakson.

 

”Se, joka suutelee ikonia, on ortodoksi.”ortsun

 

Kontakki, 8. säv.

 

Isän kuvaamaton Sana tultuaan lihaksi sinusta, oi Jumalansynnyttäjä, tuli kuvattavaksi | ja jälleen kaunistettuaan muinoin turmeltuneen kuvan | yhdisti sen jumalalliseen kauneuteen. | Tunnustaen pelastuksen me sitä töin ja sanoin julistakaamme.

 

Teksti: Helena Penttinen

Kuva: pravmir.com


Posted

in

by

Tags: